mandag den 7. september 2015

Dyrehold - Kompostorme

Mig og Mathilde har valgt at holde kompostorme som dyrehold.
Både fordi at vi havde gode muligheder for at anskaffe disse dyr igennem institution Kernehuset i Ærøskøbing som holder kompostorme i deres kompostbeholder for at sikre en hurtigere nedbrydning.
Men det er også oplagt at holde kompostorme for at introducere børnene for den proces der sker, ved at smide grønt  ud, og det på den måde kan omsættes. Den muld/kompost som bliver ud af det, er meget næringsrig og kan bruges som gødning i haven.
Derudover var målene med at have kompostorme ikke at "børnene" og jeg skulle have noget blødt at nusse om, men mere essensen i at tage vare på et levende væsen/er.
Pleje og pasning
og meget meget mere...
Men mere herom senere.

Kompostorme - Eisenia Foetida (også kaldt for brandorm, pga. af deres farve) som er en art regnorm, kan omsætte store mængder grønt på kort tid. Samt de formere sig forholdsvis hurtigt, 1 orm kan blive til 1000 orme på blot et år.

Normalt opbevarer man kompostorme i en kompostbeholder eller kompostbunke udendørs, vi har valgt at have dem i et plastterrearie, for at have mulighed for at kunne studere dem nærmere/ på tæt hold.

Jeg har sådan et :


Kompostormene blev transporteret i en plastbøtte, og da jeg kom hjem blev de med det samme flyttet over i plastterraritet.
Ormene kom hjem til mig: Torsdag 3 september

Med føde har jeg til at starte med, fundet nogle gamle nedfaldne æbler fra haven, i let-forrådnelse/fortærrelse, så ormene bedre kunne komme til safterne, samt gamle gulerodskræller.

Forsættelse følger :)

Billed lånt fra : http://www.byorganisk.dk/c/artikler/



Kilder
https://www.shop74.dk/shop/kompost-orm-eisenia-1290p.html

-

1 kommentar:

  1. Hejsa Trine

    Er spændt på fortsættelse - skriv endelig videre i et nyt indlæg istedet for at forsætte i dette, så opdager vi det lettere ;-)

    SvarSlet

Musik