mandag den 21. september 2015

Dyrehold - Pædagogiske overvejelser samt reflektioner

Pædagogiske overvejelser i 
forbindelse med mit dyreholds projekt


Brugere

Dyreholdet med kompostorme er i vores forløb henvendt til børn i alderen 4-6 år, men man kan også bruge sådan et dyrehold til andre brugere og borgere i alle aldre.
De 4-6 årige børn er særligt velegnet pga. af de har nået en vis alder hvor de har en form for forståelse for pleje og pasning af dyr, samt forsigtighed i forbindelse med håndteringen af dyrene, og samtidig har en nysgerrighed.

Iflg. Bent Leicht Madsen så er børn i alderen 4-10 år begyndt at være i stand til at differentiere mellem forskellige dyr, og viser fx væmmelse eller tryghed ved de forskellige slags dyr. Men man kan ikke forvente at de kan tage det fulde ansvar for et dyr endnu, og der kommer pædagogens ansvar for dyrets pasning også til syne. (Madsen s. 136)

Børnene har også nået en alder hvor de ville kunne sættes ind i begrebet - kredsløb - som kompostormen er en del af, derfor er der gode muligheder for at lære børn i denne målgruppe dette, og som kan være med til at give børnene en viden og en naturoplevelse.

Derudover giver det børnene en ansvarsfølelse, at skulle varetage et levende væsen, sørge for at det får mad, at fugtigheden bevares og at deres terrarium er i orden, på ligefod med andre husdyr, dermed får børnene oparbejdet en dyre etik.

De faglige begreber i forbindelse med dette projekt er bl.a. :
Kredsløb, nedbrydning mm.
Hvor med kredsløbet kan man - give madaffald til kompostormene, som omdanner det til muld/kompost, som man igen kan gøde sine planter med, som igen kan vokse op og blive til et æbletræ, som vi mennesker kan spise, og så kan vi give æbleskroget til ormene igen.
På denne måde kører det hele rundt,
og dette er noget man kan introducere til børnene,
så får de en forståelse for hvordan ting oftest høre sammen.
Børnene bliver også introduceret for begreberne nedbrydning, opløsning mm. hvor børnene får en forståelse for disse begreber, hvad de betyder og hvordan de/det fungerer.



Pædagogisk forløb

Dette er et dyrehold som passer de fleste målgrupper, store som små. Vi har udvalgt at forløbet skal være henvendet til dagtilbud, normalområdet og i en alder på ca 5-6 år. Dyreholdet ligger op til at lave forløb og aktiviteter med affald og nedbrydning i naturen.

Mål;

Når vi skal kigge på lovgivningen inden for dette område, så er det bl.a. de pædagogiske læreplaner som vi skal have fat i, og det er her vi primært har sat i temaet om
natur og naturfænomener, hvor mennesket/barnet skal lære at forstå og tage ansvar for naturen, og denne dannelse skabes netop af aktiviteter og oplevelser i naturen, hvor børnene får mulighed for at undres og eksperimentere med de indtryk de får.
Det er også her de kan lære om sammenhænge som ellers kan være svære at forstå, som fx nedbrydning og kredsløb i vores aktiviteter. 

Pædagogens rolle

Pædagogen anskaffer terrarium (eller kompostbeholder), samt indkøb af kompostorme. Børnene skal deltage i den daglige pasning, men det er pædagogen som der i sidste ende har ansvaret for at dyret trives og får at det får sine behov opfyldt såsom mad, vand og rengøring.


REFLEKSIONER OVER EGET UDBYTTE AF DYREHOLDET

Jeg fik tilegnet mig en viden om bløddyret - ormen - kompostormen. Hvordan den fungerer, spiser, formere sig samt hvilke forhold der skal være til stede for at den kan trives - derudover fik jeg en større indsigt i hvordan et kredsløb fungerer, noget man ikke tænker over i det daglige, men som helt sikkert er noget man kan bruge, fx anskaffe sig en kompostbeholder, og på den måde lave egen muld ud af ens rester og affald, som man igen kan bruge til fordel for sin have mm.

Derudover har dyreholdet, samt forløbet med affald og nedbrydning, fået mig til at sortere endnu mere, med mit eget affald herhjemme.

-

Madsen, Bent Leicht (1988): Børn, dyr og natur

http://www.bupl.dk/paedagogik/laering/paedagogiske_laereplaner/seks_temaer_i_paedagogiske_laereplaner?opendocument



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Musik