tirsdag den 15. september 2015

Dyreholdsopgave - samt mit natursyn

Update på mit dyreholds projekt
- Samt mit natursyn efter billederne :-)

Her kommer lige en lille opdatering på mit dyreholdsprojekt, samt i lige også får mit natursyn.
Jeg har måtte fjerne æblerne, da de dannede nærmest en sky af grå mug hen over overfladen, så æblerne røg ud. Der er simpelhen ikke nok orm til at konsumerer størrere mængder.
I kan se lidt på billedet her ude til siden af terrrariet.

Men jeg har gjort mig nogle andre opdagelser i mit lille terrarie, og det er at jeg huser andre små væsner end blot kompostormen.
Der er flyttet en lille bænkebider ind, samt duften, klimaet, og skraldet
tiltrækker små bananfluer.

Bananfluer er små vingede insekter, som tiltrækkes af fordærvet frugt, det er nok også derfor de har fundet vej til mit lille terrarie :-)
Bananflue er et to-vinget insekt, og kan lægge op til flere hundred æg.. om DAGEN!
Alle disse mange æg, er en af grundene til at bananfluen kan
være svær at komme af med igen.
Så uha!
Dem har jeg nu alligevel ikke lyst til at have indendøre.

BANANFLUEN, KLASSIFIKATION
Domæne: Eukarya
Rige: Animalia (Dyr)
Række: Arthropoda (Leddyr)
Klasse: Insecta (Insekter)
Orden: Diptera (Tovinger)
Familie: Drosophilidae (Eddikefluer)
Slægt: Drosophila (Bananfluer)
Art: D. melanogaster

Tilbage til mine kompostorme.
Det ser nu ud til at de trives udemærket, de er nogle lidt sky dyr, som hele tiden gemmer sig, og slanger sig ind i muldet igen, hvis man rumsterer lidt rundt i jorden.
Men de er tydelige at se, når man finder dem, på deres meget røde farve, som også er grunden til at den også bliver kaldt for en brandorm. 

KOMPOSTORM, KLASSIFIKATION 
Videnskabelig klassifikation
Kongerige: Animalia
Række: Annelida
Klasse: Clitellata
Rækkefølge: Haplotaxida
Familie: Regnorm
Genus: Eisenia
Arter: E. foetida

Bænkebider



MIT NATURSYN

Hvis jeg skal beskrive mit natursyn ud fra de 3 'hovedkategorier' i bogen Natur og miljø - så vil jeg beskrive mit natursyn som hovedsagligt zoocentrisk, men med en smule antropocentrisk.
(Edlev s. 275-278)
Jeg vil gerne prøve at forklare hvorfor.
Jeg mener at dyr og planter har en værdi som man skal respekterer, dyr skal have et værdigt liv, hvor man skal give dyrene et godt liv, fx med husdyr, er det jo normalt menneskerne der har valgt at dyrene skal bo hos dem, og ikke omvendt, derfor skal vi også give dem et godt liv. Jeg synes også planter har en stor værdi, jeg har aldrig brudt mig om at bare at fjerne planter, træer, blomster osv. men jeg har også en stor kærlighed til blomster.
Men selvfølgelig er man nødt til at fjerne ukrudt, da man jo også skal være her ;-)

Jeg kan godt mærke mit zoocentriske dyresyn kommer frem i forhold til denne opgave. Jeg har meget lyst til at sætte disse dyr ud tilbage til naturen. Sys ikke rigtig de hører sig til i et lille terrarie og har nok en lille smule ondt af dem, selv de sikkert trives vældig godt herinde i varmen, og hvor der bare dumper mad fraoven.

Jeg kunne godt overveje at få installeret en kompostbunke/kompostbeholder i min egen have, med disse dyr. Da jeg har et stort have-hjerte og elsker at arbejde i haven, ordne blomster, bede, beplantning, spirer, og meget, er kompost/gødning noget jeg kunne bruge godt af til alle mine roser og andre haveblomster. Dog er sommeren slut og mange af mine roser og planters vækst er gået i stå. Men måske det var noget jeg skulle kigge på, på et tidspunkt :-)

Men ellers passer den Antropocentrifugale naturopfattelse også til mig, hvor der er mig som centrum, og så åbner mit perspektiv ud mod dyr og planter, ja hele den naturlige omverden som omgiver mig. Dette perspektiv rummer iflg. Edlev også alle de 3 tidligere natursyn.
hvor mennesket hele tiden bruger sine erfaringer, etik og dets dømmekraft til løbende at afveje og justerer dets hensyn og interesser ud til dyr og planter.
Min etik og dømmekraft har også udviklet sig igennem mit liv
og gennem den læring jeg i forskellige henseender til tilegnet mig, der har været med til at udvikle mig og mit (natur) syn.
fx min interresse for havens natur og dens planter.
Man kan sige at min/mennesket 'horisont' udvider sig
Det er ihvertifald sådan jeg tolker det :-)

Altså det lille nyfødte menneskebarn har sig selv i centrum,
og har kun fokusering på at få opfyldt egne behov,
som mad, tryghed, varme.
eftersom det lille menneske udvikler sig,
udvider dets syn sig også - til at omhandle andre og naturen mm.
Som man også kan se på modellen i
Natur og miljø i pædagogisk arbejde side 282.

(Edlev, s 281-282)


Kilder

Edlev, Lasse Thomas (2008): Natur og miljø i pædagogisk arbejde. København 

https://da.wikipedia.org/wiki/Bananflue

https://en.wikipedia.org/wiki/Eisenia_fetida

-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Musik