Vi skal som pædagoger støtte op om børns tilegnelse af miljøbevidsthed. Dette kan bl.a. udvikles gennem skabelsen af både uderum og inde værksteder i institutionen.
Inde værksteder kan være små dyrehold, hvor man kan passe og pleje dyr og hvor der gode muligheder for iagttagelser og fordybelse (200)
Uderum kan være diverse arrangementer, bålsted, nyttehaver, sansehaver, fuglefoderplads, krible krable zoo, vandhul osv. osv., som indbyder til børns udforskning (211-219)
Alle landets kommuner skal udarbejde en agenda-21 plan hvor der indsættes projekter om miljøbevidsthed. Ressourceforbrug skal nedsættes og forurening. Samt fremme bæredygtighed, biologisk mangfoldighed mm. (219-221)
Handlekompetence
- er en masse færdigheder hvorpå et barn konstruktivt håndterer livet begivenheder og udfordringer på (234) I forhold til natur og miljø, skal barnet lære at forholde sig kritisk de demokratiske processer som handler om hvilket forhold vores samfund har til naturen gennem engagement, initiativ osv. (234-235)
Barnets skal derfor kunne udvikle sig til at være kritisk, og tage stilling til naturproblematikker, og handle selvstændigt samt indgå i et demokratisk fællesskab (237-238) Med handlekompetence skal man udveksle ideer og meninger ud fra de interesser og problemstillinger man selv oplever, og derigennem selvstændigt tage stilling til de miljøspørgsmål som rejser sig. (238)
For at udvikle handlekompetence skal disse 4 aspekter tilgodeses:
viden – om problemet og hvad der kan gøres, undersøgelse, analyse og refleksion
værdier – som ligger bag ens holdninger.
demokrati – kunne indgå i et socialt fællesskab.
personlighed – have mod, vilje og lyst til at tage medansvar
/Trine
Kilde: Edlev, Lasse Thomas: "Natur og miljø i pædagogisk arbejde"
Ingen kommentarer:
Send en kommentar